úterý 29. března 2011

Ladič pian zemětřesení

Drama / Hudební / Romantický / Fantasy
Německo / Velká Británie / Francie, 2005, 99 min 
Režie:Stephen Quay, Timothy Quay 
Hrají:Amira Casar, Gottfried John, Assumpta Serna, Thomas Schmieder, Marc Bischoff, Regine Zimmermann

Na slavnosti v předvečer své svatby je operní pěvkyně Malvina van Stille zabita doktorem Drozem. Na odlehlém ostrově, ve svém zámku Villa Azucena, vrátí ďábelský neurolog Malvině život, ale nikoli vědomí. Povolá geniálního ladiče Felisberta, aby se staral o sedm automatů, tajemně reagujících na sebemenší klimatické změny. S jejich pomocí hodlá Droz zachovat zpěvaččin hlas pro věčnost.

Droz nám připomene postavy klasických filmů německého expresionismu, jako byl Wieneho Caligari nebo démoničtí manipulátoři ze snímků Fritze Langa. Doktora Droze ztvárnil známý fassbinderovský interpret Gottfried John. Svůj první "německý“ opus realizovali bratři Quayové kompletně ve studiích v Lipsku. Četné kulturní odkazy jsou nicméně kosmopolitní, v literatuře je to Ghelderode, Kafka, Bruno Schulz nebo Robert Walser, v malířství Böcklin a Magritte, ve filmu Dreyer, Epstein, Vigo, Bunuel, Cocteau, Borowczyk, Ruiz, Lynch.
Bratři Quayové jsou londýnští tvůrci pocházející z americké Filadelfie. Fascinace evropskou kulturou je v mládí vedla k trvalému přesídlení do Británie. Ta pro ně, podle jejich vlastních slov, dodnes zůstává křižovatkou i vstupní branou do Evropy kontinentální. Duch střední, z velké části katolické, Evropy je u Quayů "filtrován" zkušeností protestantismu (nejen anglosaského ražení). "Jistá střídmost a strohost má v tom, co děláme, přirozené místo. Pomohl nám při tom Dreyer. Když se díváš na jeho filmy, tak to změní způsob, jak uvažuješ a jak chceš pracovat. Když si prohlížím barokní kostel, baví mne si představovat, jak mi Dreyer sedí na rameni a ptá se mne:  Co na tom obdivuješ?  V Dreyerově tvorbě, v tom, co v kinematografii udělal, je totiž něco, co nás zcela zásadně formovalo. Utrpení Panny Orleánské, Upír, Slovo, Den hněvu s jeho strohostí a zároveň až barokně bohatým světlem."

0 komentářů:

Okomentovat

úterý 29. března 2011

Ladič pian zemětřesení

Drama / Hudební / Romantický / Fantasy
Německo / Velká Británie / Francie, 2005, 99 min 
Režie:Stephen Quay, Timothy Quay 
Hrají:Amira Casar, Gottfried John, Assumpta Serna, Thomas Schmieder, Marc Bischoff, Regine Zimmermann

Na slavnosti v předvečer své svatby je operní pěvkyně Malvina van Stille zabita doktorem Drozem. Na odlehlém ostrově, ve svém zámku Villa Azucena, vrátí ďábelský neurolog Malvině život, ale nikoli vědomí. Povolá geniálního ladiče Felisberta, aby se staral o sedm automatů, tajemně reagujících na sebemenší klimatické změny. S jejich pomocí hodlá Droz zachovat zpěvaččin hlas pro věčnost.

Droz nám připomene postavy klasických filmů německého expresionismu, jako byl Wieneho Caligari nebo démoničtí manipulátoři ze snímků Fritze Langa. Doktora Droze ztvárnil známý fassbinderovský interpret Gottfried John. Svůj první "německý“ opus realizovali bratři Quayové kompletně ve studiích v Lipsku. Četné kulturní odkazy jsou nicméně kosmopolitní, v literatuře je to Ghelderode, Kafka, Bruno Schulz nebo Robert Walser, v malířství Böcklin a Magritte, ve filmu Dreyer, Epstein, Vigo, Bunuel, Cocteau, Borowczyk, Ruiz, Lynch.
Bratři Quayové jsou londýnští tvůrci pocházející z americké Filadelfie. Fascinace evropskou kulturou je v mládí vedla k trvalému přesídlení do Británie. Ta pro ně, podle jejich vlastních slov, dodnes zůstává křižovatkou i vstupní branou do Evropy kontinentální. Duch střední, z velké části katolické, Evropy je u Quayů "filtrován" zkušeností protestantismu (nejen anglosaského ražení). "Jistá střídmost a strohost má v tom, co děláme, přirozené místo. Pomohl nám při tom Dreyer. Když se díváš na jeho filmy, tak to změní způsob, jak uvažuješ a jak chceš pracovat. Když si prohlížím barokní kostel, baví mne si představovat, jak mi Dreyer sedí na rameni a ptá se mne:  Co na tom obdivuješ?  V Dreyerově tvorbě, v tom, co v kinematografii udělal, je totiž něco, co nás zcela zásadně formovalo. Utrpení Panny Orleánské, Upír, Slovo, Den hněvu s jeho strohostí a zároveň až barokně bohatým světlem."

Žádné komentáře:

Okomentovat